Acest site foloseste cookie-uri. Navigand in continuare va exprimati acordul pentru folosirea cookie-urilor. Pentru a multe detalii despre cookie-uri dati click aici aici. Pentru a inchide acest banner dati click aici.

TEHNIC
TEHNIC

În 99% dintre cazuri, defecțiunea turbosuflantei este generată de una sau mai multe probleme ale mașinii pe care aceasta este montată, printr-o reacție în lanț. Problema inițială a mașinii generează o situație particulară care se transformă în cauza care are ca și efect defecțiunea turbosuflantei.

 

 

Cele mai comune situații sunt următoarele: Principalele efecte ale defecțiunii turbosuflantei: Exemplu:
  • Defecțiuni ale sistemului de injecție
  • Filtru/conducte de aer blocate sau obturate
  • Probleme la sistemul de evacuare (catalizator, filtru de particule)
  • Probleme de ungere
  • Probleme ale motorului
 
  • Putere redusă
  • Funcționalitate zgomotoasă
    (fluierat, șuierat)
  • Fum excesiv (negru sau albastru)
  • Consum de ulei
  • Consum prea mare de combustibil
 
  1. Defecțiune a sistemului de injecție
  2. Rezultă consum prea mare de combustibil
  3. Temperatura gazelor de evacuare este mărită
  4. Paleții turbinei și ai geometriei variabile se topesc generând astfel funcționalitatea incorectă a turbosuflantei

 

Informațiile de mai jos subliniază cele mai comune cauze care duc la defecțiuni ale turbosuflantei.

ULEI CONTAMINAT

Uleiul nu este considerat întotdeauna un element critic în funcționalitatea corespunzătoare a motorului și componentelor acestuia. Totuși, un ulei corect și eficient filtrat reprezintă o cerință obligatorie pentru buna funcționalitate a turbosuflantei. În caz contrar, uleiul contaminat va uza foarte rapid lagărele și axul turbosuflantei ducând implicit la o defecțiune majoră a turbosuflantei.

 

De asemenea, dacă este utilizat un ulei diferit față de cel specificat de producător sau nivelul de ulei este prea scăzut turbosuflanta se va defecta.

ULEI CONTAMINAT

CE CAUZEAZĂ CONTAMINAREA ULEIULUI?

  • Dacă filtrul de ulei este blocat sau distrus sau este utilizat un filtru de ulei de proastă calitate
  • Umiditatea excesivă poate duce la degradarea prematură a uleiului
  • Depunerile de calamină în motor pot contamina cu ușurintă uleiul
  • Schimburile de ulei sunt făcute la intervale de timp sau kilometrii prea mari
  • Dacă un ulei necorespunzător este utilizat în loc de cel prevăzut de producător
  • Uzura excesivă a motorului poate produce resturi care contaminează uleiul

 

PREVENIREA DEFECȚIUNII TURBOSUFLANTEI

  • Schimbarea uleiului și a filtrelor la intervale scurte de timp poate reduce șansele contaminării uleiului
  • Curățarea sau, după caz, înlocuirea conductelor de ulei și a filtrelor aferente
  • Înlocuirea uleiului minim la intervale de timp specificate de producător

SUPRATURARE

Supraturarea este termenul utilizat atunci când turbosuflanta operează la turații care depășesc considerabil limitele admise.

SUPRATURARE

CE CAUZEAZĂ SUPRATURAREA TURBOSUFLANTEI?

  • Modificări ale softului de gestiune a motorului (chip tuning, etc.)
  • Cantitate insuficientă de aer în turbosuflantă - poate fi cauzată de o fisură sau blocaj în cunductele de admisie sau o montare necorespunzătoare a acestora. De asemena un filtru de aer blocat sau obstrucționat poate duce la același efect
  • Geometrie variabilă / supată westgate blocată sau reglată incorect
  • Injectoare uzate sau sistem de injecție defect
  • Montajul unei turbosuflante care nu este destinată motorului în cauză
  • Actuator electronic sau vacuumatic defect sau reglat necorespunzător

 

EFECTE VIZUALE ALE SUPRATURĂRII

  • Efectul 'coajă de portocală'
  • Uzura paleților roții compresor poate fi cauzată de frecarea cu carcasa compresorului
  • Ruperea unor bucăți din paleții roții compresor

 

CE ESTE EFECTUL 'COAJĂ DE PORTOCALĂ'?

Efectul 'coajă de portocală' se observă pe partea dorsală a roții compresor și se crează datorită extinderii și contractării materialului în timpul supraturării. În momentul în care roata compresor se supraturează, își modifică dimensiunea mărindu-se, iar când revine la turația normală se contractă la loc. Astfel se realizează microfisuri în material, care își măresc dimensiunea la repetarea procesului de supraturare. Din acest motiv se pot rupe bucăți din paletele roții compresor sau ansamblul rotativ se poate dezechilibra, rezultând uzarea atât a roții compresor cât și a roții de turbină prin contact cu carcasele turbosuflantei.

 

Supraturarea cauzează defecțiuni multiple ale componentelor turbosuflantei și este adesea cauza primară a defecțiunii turbosuflantelor.

 

UNGERE DEFECTUOASĂ

În cazul în care ungerea turbosuflantei este insuficientă sau inexistentă, aceasta va duce la o defecțiune imediată a lagărelor și axului turbosuflantei. Desigur, turbosuflanta se poate bloca sau se dezechilibrează dinamic rezultând o funcționalitate incorectă sau chiar distrugerea acesteia.

Simplificat:

  1. Dacă nivelul de ulei este prea scăzut, turbosuflanta se va defecta
  2. Dacă uleiul utilizat este diferit de cel recomandat de producător, turbosuflanta se va defecta
  3. Dacă uleiul este contaminat, turbosuflanta se va defecta

 

Efecte ale ungerii defectuoase:

  1. Transfer de material de pe lagăre pe fusul axului (cauzat de temeperatura prea mare generată datorită frecării dintre ax și lagăre)
  2. Decolorarea lagărelor sau a axului turbosuflantei în zona de contact cu lagărele
  3. Uzura excesivă a discului de presiune al lagărului axial
  4. Uzura excesivă a lagărelor radiale
UNGERE DEFECTUOASĂ

CAUZE ALE UNGERII DEFECTUOASE SAU LIPSEI DE UNGERE

  • Filtrul de ulei necorespunzător, blocat sau schimbat la intervale de timp prea mari
  • Nivel de ulei insuficient
  • Conducta aductoare de ulei înfundată sau colmatată
  • Utilizarea incorectă a garniturilor pentru conducta aductoare de ulei ducând la restrictionarea accesului uleiului în turbosuflantă
  • Blocarea canalelor de ungere de siliconul aplicat pe garnitura aferentă conductei aductoare de ulei
  • Presiune de ulei scăzută
  • Pompă de ulei defectă
  • Uzură a motorului
  • Motorul lăsat să funcționeze perioade îndelungate la relanti, în special în perioada rece
  • Depuneri de carbon în carcasa lagărului, datorită opririlor repetate ale motorului încins
  • Lipsa de ungere a turbosuflantei în momentul montajului, înainte de prima pornire a motorului

 

PREVENIREA DEFECȚIUNII TURBOSUFLANTEI

  • Furnizarea de ulei în cantitatea, la calitatea și presiunea necesară este critică. Verificați ca presiunea de ulei să fie corectă
  • Evitați utilizarea oricărui tip de silicon la garniturile pentru etanșare deoarece se pot desprinde bucăți din acesta, care pot bloca canalele de ungere ale turbosuflantei
  • Înlocuiți sau curățați, după caz, conducta aductoare de ulei pentru a înlătura depunerile de calamină sau similare
  • Utilizați numai ulei și filtre de calitate, conform specificațiilor producătorului

SCURGERI DE ULEI

Scurgerile de ulei sunt generate deseori de o serie de factori care își au adesea originea în zona carcaselor de turbină sau de compresor, datorită dezechilibrului creat de diferența de presiunea a uleiului dintre aceste zone.

Datorită modalității de construcție a componentelor turbosuflantei care sunt implicate în sigilarea zonei prin care uleiul se poate scurge în admisie/evacuare, chiar dacă acestea etanșează zona respectivă, așa cum explicam mai sus, uleiul se poate scurge în admisie sau evacuare datorită presiunii incorecte. Scurgerile de ulei pot cauza, în câteva secunde de la intrarea în funcțiune a turbosuflantei, defecțiunea lagărelor și a carcasei lagărelor care poate duce instantaneu la distrugerea turbosuflantei.

SCURGERI DE ULEI

SEMNE CARE DENOTĂ SCURGERI DE ULEI

  • Fum albastru pe evacuare
  • Fum negru pe evacuare
  • Urme de ulei în carcasa compresorului sau în carcasa turbinei

 

CAUZE ALE SCURGERII DE ULEI ÎN ADMISIE

  • Conducte/furtune sau filtrul de aer blocate sau restricționate parțial. Aceasta poate crea vacuum, cauzând astfel scurgeri de ulei în admisie
  • Furtune/conducte de aer sau intercooler fisurate sau scurgeri de aer în aceste zone

 

CAUZE ALE SCURGERII DE ULEI ÎN EVACUARE

  • Scurgeri de ulei din motor (evacuare)
  • Suprapresiune de ulei în motor
  • Carcasa lagărului înfundată
  • Scurgeri de la EGR (sistemul de recirculare a gazelor arse)

 

CAUZE ALE SCURGERII DE ULEI ÎN ADMISIE ȘI EVACUARE

  • Opriri repetate ale motorului în timp ce acesta este foarte încins. Aceasta duce la depuneri de calamină în miezul central (carcasa lagărului)
  • Uzură excesivă a părților turbosuflantei aflate în rotație și/sau ale lagărelor axial/radial
  • Montarea unei turbosuflante care nu este destinată motorului
  • Conducta de retur a uleiului restricționată sau blocată

 

PREVENIREA DEFECȚIUNII TURBOSUFLANTEI

  • Asigurați-vă că niciuna din conductele și/sau tubulaturile de aer, gaze de evacuare, conducta aductoare de ulei, conducta de retur a uleiului nu sunt restricționate, fisurate, desfăcute sau blocate
  • Verificați galeria de evacuare să nu aibă scurgeri/fisuri
  • Verificați ca filtrul de particule sau catalizatorul să nu fie blocate

IMPACT CU CORP STRĂIN

Prin corp străin se înțelege orice obiect care ajunge la roata compresor sau roata de turbină prin galeria de admisie sau evacuare. În momentul în care acest lucru se întâmplă, cauzele pătrunderii obiectului străin în acea zonă sunt imediate și constau în deteriorarea paleților roții de compresor sau turbină.

DAUNE CAUZATE DE OBIECTE STRĂINE

SEMNE CARE DENOTĂ DAUNE CAUZATE DE OBIECTE STRĂINE

  • Paleții turbosuflantei loviți pe partea de admisie sau evacuare
  • Lovituri pe partea interioară a carcasei compresorului, a carcasei de turbină sau geometriei variabile

DIN CE CAUZĂ SE PRODUC DAUNE DE LA CORPURI STRĂINE?

  • Dacă filtrul de aer lipsește, este distrus sau de proastă calitate un obiect străin poate fi absorbit în admisie și poate ajunge cu ușurință la paleții roții compresorului
  • Resturi de la o defecțiune anterioară a turbosuflantei
  • Bucăți rupte din componente ale motorului care ajung la paleții roții de turbină prin galeria de evacuare. La turbosuflantele echipate cu geometrie variabilă, paleții geometriei variabile vor fi, de asemenea, afectați.

 
PREVENIREA DEFECȚIUNII TURBOSUFLANTEI 

  • Asigurați-vă că nu au rămas resturi sau fragmente din motor, componentele acestuia sau de la turbosuflantă de la un defect anterior al turbosuflantei
  • Utilizarea de garnituri noi poate preveni ruperea unor bucăți din acestea și o sigilare perfectă la montaj
  • Asigurați-vă că toate conductele conectate la turbosuflantă din admisie sau evacuare nu sunt blocate parțial sau total și că nu conțin obiecte străine care pot ajunge în turbosuflantă
  • Curățați carcasa filtrului de aer

TEMPERATURA PREA MARE A GAZELOR DE EVACUARE

Turbosuflanta funcționează utilizând energia kinetică a gazelor de evacuare și operează la viteze de rotație foarte mari, care pot depăși chiar 200.000 rpm. Această viteză de rotație a axului generează o creștere suplimentară a temperaturii componentelor turbosuflantei.

În timp ce turbosuflantele sunt construite să reziste temperaturilor foarte ridicate generate de funcționarea acestora, dacă temperatura gazelor de evacuare este prea mare, aceasta poate duce la distrugerea turbosuflantei.

De obicei, defecțiunile apar în zona carcasei de turbosuflantă, la axul și paleții axului turbosuflantei, la geometria variabilă (pentru turbosuflantele echipate cu geometrie variabilă), la supapa westgate etc. cauzând fisuri sau crăpături în aceste zone. De asemenea, paleții axului și paleții geometriei variabile pot prezenta urme ce denotă topirea parțială a acestora.

Temperatura prea mare a gazelor de evacuare

SEMNE CARE DENOTĂ DAUNE CAUZATE DE TEMPERATURA PREA MARE A GAZELOR DE EVACUARE

  • Paleții axului turbosuflantei topiți;
  • Paleții geometriei variabile topiți (pentru turbosuflantele echipate cu geometrie variabilă);
  • Supapa westgate blocată/deformată;
  • Carcasa de turbină prezintă fisuri/crăpături/deformări;
  • Urme de ulei ars pe axul turbosuflantei în zona segmentului de etanșare dinspre evacuare;
  • Axul turbosuflantei are un aspect lucios, "lăcuit" (culoare albastru-violet);
  • Zona de evacuare a uleiului din carcasa lagărului este blocată/înfundată.

CARE SUNT CAUZELE CARE DUC LA O TEMPERATURĂ PREA MARE A GAZELOR DE EVACUARE?

Temperatura excesivă a gazelor de evacuare poate avea mai multe surse:

  • Ulei de proastă calitate - nu disipă corespunzător căldura generată de funcționarea normală a turbosuflantei sau se carbonizează datorită temperaturilor ridicate generate de un motor supraalimentat;
  • Temperatura prea mare a uleiului - ca și rezultat a unor defecte de funcționare a motorului sau a sistemelor de răcire;
  • Modificări incomplete sau eronate în software-ul de control al motorului sau la unele componente ale acestuia - generează consum de combustibil peste toleranțele acceptate ale motorului;
  • Intervale de service prelungite - în principal schimburi de ulei care depășesc termenii stabiliți de producător;
  • Stil defectuos de condus a mașinii - Forțarea motorului (condus la turații înalte) înainte ca acesta să fie încălzit și/sau oprirea motorului fără a permite uleiului să se răcească, în special după o călătorie mai lungă.

PREVENIREA DEFECȚIUNII TURBOSUFLANTEI

  • Asigurați-vă ca service-ul auto înlocuiește uleiul de motor cu unul de calitate, care respectă întocmai prescripțiile producătorului autovehiculului;
  • Mențineți în bună funcționare sistemele de răcire a motorului;
  • Nu realizați modificări ale gestiunii software-ului de control al motorului și/sau nu instalați chip-uri care măresc puterea motorului. Producătorul autovehiculului a proiectat toate componentele acestuia pentru a funcționa un timp îndelungat în condițiile de putere date. Mărirea puterii motorului poate afecta grav funcționalitatea unor componente ale acestuia, inclusiv a turbosuflantei;
  • Asigurați-vă că respectați intervalele de service prescrise de producător (în funcție de km parcurși sau timpul scurs de la ultima revizie);
  • Nu forțați motorul până când acesta se încălzește la temperatura de regim și lăsați motorul să se răcească, în special după un drum mai lung. Sub nicio formă, nu opriți motorul atunci când acesta se află în turație.
X

Error